Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Saturday, April 24, 2010

Läkarbesök

I torsdags var jag hos läkaren på lung och allergimottagingen. Där fick jag göra en spirometri = är en lungfunktionsundersökning som utförs med spirometer. En undersökning av hur lungorna fungerar. Beroende på vad som skall undersökas sker mätningen på olika sätt. Undersökningen görs genom att patienten andas samt blåser ut genom ett munstycke kopplat till en apparat som mäter lungornas förmåga.
Sen fick jag prata med läkaren och han kände på mina knälar på halsen. De har nu blivit fler, fast lite mindre. Han hade fått provsvaren från cytologiavdelningen. Som tur är visade de inte på några elakartade celler utan det är till 95% säkerhet att de har uppkommit pga sarkiodosen. Läkaren berättade med enkla ord vad min sjukdom innebär. "Eftersom du har inflammation i din kropp så kämpar dina goda celler med de onda för att få bort inflammationen, därför bildas knölarna och blåsorna som du har i lungorna."
Han berättade att de blåsorna har har i lungorna var "ganska" stora och det är därför jag ibland kan känna en press på lungorna. Men de goda nyheterna är att spirometrin visade ganksa goda resultat och läkaren tyckte inte att någon behandling behöver sättas in!! Jippiee! De tog olika blodprover på mig och ska nu skicka mig på en CT-röntgen = En datortomograf eller CT betyder Computerized Tomographic Scanning eller datorstyrd skiktröntgen. Det handlar alltså om ett särskilt slags röntgenapparat. I stället för att sända en röntgenstråle genom din kropp, som vid vanlig röntgenfotografering, sänds många små röntgenstrålar från flera olika vinklar. Dessa strålar fångas upp av sensorer som registrerar strålarnas styrka och sänder dem vidare till en dator. Röntgenstrålarna försvagas beroende på vilken vävnad de passerar. Den information som registrerats bearbetas av datorn och omvandlas till en 2D eller 3D-bild.



Om den röntgen visar på att lungorna inte är i riskzonen för seriösa lungförändringar så slipper jag defintivt kortisonet och det blir uppföljning på mig ca var trejde månad för nya röntgenbilder och blodprover.

Efter läkarbesöket hade vi studiegruppsmöte och fortsatte skriva om Kalmar slott och planerade vår redovisning. Tittde upp hos Ida efteråt på kaffe och yatzy. När jag kom hem tog jag ett varmt och skönt bad i mitt nästan färdig"renoverade" källarbadrum. Kollade på matchen mellan HV och Djurgården. Heja HV!

Igår hade jag en ledig dag. Kollade på snooker. Det är World Championship i Sheffield nu. Go Ronnie! Var på Willys och storhandlade med Ida. Tomi var hos oss och hjälpte Mike med WV-motorn och att beskära våra äppelträd.



Idag ska jag snart hem till Linns gamla lägenhet för vi ska flyttstäda. Hon ska bjuda på lite vin och sen ska vi ner på stan och kolla på "raggarbils-crusingen" som de rediga bondkaniner vi är ;) På kvällen sen blir det grillning hos Linn och Markus. Ska bli en rolig dag. Nu ska jag ut på en morgonpromenad i skogen, solen skiner så fint här utanför :)

No comments: