Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Saturday, March 13, 2010

Fest, jobb, plugg och knöl på halsen

Sorry för sen uppdatering. Jag fortsätter väl där jag slutade.
I lördags var det partay ute i Ruskemålaskola för Annie som fyllde 25 år. Det var en stor fest med ca 50 personer. Vi käkade jättegod taco-paj, sallad m.m. Det bjöds även på kaffe och tårta. Sedan blev det dans till trubadur. Hade en skoj kväll. Missade dock bussen hem så fick sova över hos Ida. Vädret var helt underbart hela dagen. Var ute på en långpromenad (70min) innan jag drog bort till festen.

Annie öppnar paket

Jag och min bordskamrat Sofie

I söndags bjöd Ida på baguettfrukost innan Mike kom och hämtade upp mig runt 12. Slappdag framför tv´n resten av dagen. Bakis.
I måndags fick jag jobba. Både Hanemåla och Madesjöskolan ringde faktiskt och ville att jag skulle jobba. Men Hanemåla ringde först så jag åkte dit 9-15 ca och fick vara textilslöjdslärare igen. :) Denna dagen gick bättre iaf eftersom vi gick en tipspromenad ggr två och på ef var det särskolans tur att ha slöjd. De gjorde lite enklare grejer som tom jag klarade av.
Efter jobbet var jag hos sjukgymnasten för att kolla upp en knöl som jag har fått på halsen och som är svullen. Har kännt av den nu i ca 5 veckor. Hon tyckte att jag skulle gå till läkaren istället eftersom hon konstaterade att det inte var en muskelknut eller en fettknöl. Hon kollade upp min nacke, rygg osv och tyckte allt såg bra ut. Inga direkta andra muskelknutar som behövdes jobbas på vilket var bra. Jag trodde dock det eftersom jag har haft ont på vissa delar av ryggen.
I tisdags hade jag föreläsning på fm och på ef intervjuade vår studiegrupp pingstkyrkan eftersom vi hade det som uppdrag. Det gick bra men vi förstod inte riktgt hur de kan tänka så som de gör. De är lite föredömande mot andra icke-troende människor som är "förlorade" och kommer att komma till helvetet eftersom de inte går via Jesus för att möta Gud och då komma till himlen. Jag började förklara min syn på det hela och sa till dem att jag tyckte att det var de som var "förlorade" eftersom de behöver ha denna tro för att kunna leva, de är rädda för döden och därför måste de vara med i församlingen. Typ nåt sånt sa jag, fast det lät rätt bra när jag sa det. Prästen tittade länge på mig och sa hmm..hmm.. ok.
Jag är inte rädd för att dö och därför inte rädd för att leva. Jag går inte runt med en rädsla av att jag ska komma till helvetet. Så länge man är tillfreds med sig själv och sitt eget levnadssätt så tycker inte jag att man behöver tro på nåt för att få bekräftelse.
På ef senare tog jag en promenad med vovven. (60 min)
I onsdags var jag på vårdcentralen för att kolla upp knölen. Läkaren kände och klämde och frågade och slog i sina läkarböcker länge och väl innan han kom fram till att det inte var någon infektion eftersom jag inte har ont. Han kände två knölar på min vänstra hals och en mindre knäl på min högra sida. Förmodligen har det att göra med min sjukdom Sarkiodos. Jag ska förklara lite senare i kommande inlägg om vad denna sjukdom innebär. Jag fick ta en massa blodprover och sedan skulle jag vänta på svar. Hör jag inte av läkaren så är proverna normala och det finns inget spec att göra. Visar de på "nåt" så kan jag få åka in till Kalmar och de får ta prov på vad som ingår i knölarna. Det var en praoelev som fick ta mina blodprov. Tror att det var hennes första stick typ...hon gjorde lite "fel" så ett blodkärl sprack och bildade en bubbla inne i armen och när hon drog ut nålen så sprutade blodet och hela hon fick blod på både tröjan och byxorna och stolen och golvet var blodigt. Jag bara skrattade. Det såg lite skoj ut. Jag är inte direkt känslig och jag försår att det inte kan vara lätt att vara nybörjare. Vi gör alla fel ibland och man måste börja någonstans för att komma vidare. Sköterskan var tacksman för att jag var så förstående. Stackars illa praoeleven, hon måste sagt förlåt hundra ggr.
Efter besöket på vårdcentralen så blev det en runda på stan, en tripp till mammas badkar och sedan en synundersökning hos optikern för att prova ut nya linser till sommaren. När jag satt där på undersökningen så ringer tandläkaren. Ja, vi tar allt på en gång, lika bra det :) Sen mötte jag upp Susse som kom med tåget 14.00, vi tog en fika på Dolce Vita och shoppade på TorgEtt. Jag köpte en ny klänning och en top 70% rea. Perfekt.
I torsdags hade jag föreläsning på fm om demokrati. Grupparbete efteråt på ef.
I fredags steg jag upp tidigt trots min "lediga" dag. Pluggade 2 tim och sedan körde jag in till stan. Till Ida. Vi gick ut med hundarna. Hennes päron är i Thailand och de har en hund som behöver ut och röra lite på sig. En monsterhund, stoooor är han, men jättemysig och snäll. Så hon tog Atlas och jag tog Dante. Efter promenaden käkade vi lunch hos henne och sen var vi en runda på stan, handlade och solade. Kaffe och yatzy innan jag drog mig hemåt för att intaga vin och storstäda huset. Lagade tacos på kvällen och var helt slut så det blev läggdags redan vid 23.

Ungefär såhär ser Dante ut. Myyys!
Idag skiner solen och jag väntar på att Ida och Martin ska komma hit med Dante, Atlas och Speedy så ska vi gå en långpromenad här i Örsjö. Ikväll ska vi kolla på melodifestivalen tillsammans och ha det trevligt.
Heja på Anna till vinst. "This is my life". Riktgt bra låt faktiskt.

No comments: