Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Thursday, December 03, 2009

Födelsedagsfirande

Vilken dag det var igår. Det är irriterande när det är många småsaker som går fel.
Det började med att jag nästan försov mig.
När jag kom ut till bilen så hittade jag ingen isskrapa. Det var is på alla fönster, kallt som fan.
När jag kom till skolan insåg jag att jag glömt alla mina papper till redovisningen och duggan. Fick helt enkelt improvisera på redovisningen vilket gick mkt bra. Sedan löste jag sidorna till duggan på det viset att jag tackar HIK (snart Linnéuniversitetet) för att de äntligen skaffat trådlöst nätverk så att jag kunde skicka över filerna från min minidator till min mail och sedan skriva ut på skolans datorer. Hade inget usb minne med mig.
Medans jag åt lunch spillde jag ut ett helt glas vatten över hela mig plus mina anteckningar.
Efter lunch körde jag hem till Ida (i min studiegrupp) för att jag skulle låna en bok av henne för att läsa två kapitel till duggan. Tyärr så meddelar hon mig att –Faan, jag har lånat ut boken till Mattias. Hon får helt enkelt cykla ner och hämta boken hos honom medan jag satt kvar hos henne och pluggade vidare. Träffade en kompis till hennes pojkvän där som kommer från Dublin. Kändes kul att få höra lite härlig dialekt igen :)
Duggan gick bra. Susse ringde en snabbis också innan jag körde hem, hann dock inte prata så länge eftersom jag inte gillar att prata i mobil när jag kör bil. Susse har varit i Belgien på semester i en vecka så vi har inte pratat på ett tag nu. Får ringa upp henne snart igen.
På vägen hem såg jag två olyckor. Först en bil som hade kört ner i diket, sedan på andra sidan vägen stod en lastbil från räddningstjänsten mitt på mitträcket. Antagligen så hade de haft för bråttom. Minst 200m av mitträcket var platt och borta.
Lyckades komma hem iaf och då ville Pierre (grannen) ha skjuts in till Nybro. Eg kände jag bara för att dra kudden över huvudet och öppna en öl.
När jag väl satt mig satt mig och hällt upp en öl, vad händer då? Jo, jag spiller såklart ut hela ölen och tar sönder mitt dyra Orrefors kristallglas på köpet. Typiskt, Gick och lade mig hyfsat tidigt för att dagen skulle ta slut fortare…lagade dock en mumsig fläskfilémiddag med en jättegod sås och ris innan.

Mike fyllde år i måndags. Jag var i skolan på dagen. Köpte några presenter till honom under lunchen på stan i Kalmar. Ida följde med, sen käkade hon, Annie, Mattias och jag sushi innan eftermiddagens sega föreläsning om läs- och skrivprocessen. När jag kom hem så lagade jag en jättegod lammstek med potatisgratäng till Mike, Carl och mig. Bakade också en god hallontårta som även grannarna Tina och Pierre kom över och smakade på. Vi satt uppe till ganska så sent på natten och drack öl, mkt trevligt :)

Hallontårta
Pierre, Carl, Mike och Tina
Helgen har varit lugn. I fredags var jag tillbaka igen på transtorpskolan och träffade min vfu-klass för att ha ett boksamtal med dem. Hade högläsning i ca 15 min och sedan samtalade vi enligt Chambers frågemodell. Gick helt ok, var kul att få träffa barnen igen. Efter det tillbringades resten av dagen/kvällen/början på natten hos Ida. Vi drack kaffe, spelade yatzy och andra kortspel, hon bjöd mig på middag och sedan drack vi vin. Jägarn kom också över och spelade och drack med oss. Mike hämtade hem mig efter han spelat poker hos John runt 01.00. Vid det laget hade vi hunnit pimpla i oss en hel del. Det blev många goda skratt denna kvällen :)
Under lördagen gjordes inte mkt. Var en sväng hos Ida (igen) hehe för lite mera spelande och Mc Donaldsmat sedan blev det mysig hemmakväll. Hade eg tänkt att gått ut på restaurang och bio i Kalmar för att fira Mike, men varken han eller jag var spec sugen på det så i stannade inne hemma med god hemmalagad mat och hyrfilm.
På söndagen lyckades jag komma upp 08:20. Helt galet! Gick ut med hunden (75min) och åkte sedan in till Nybro för att spendera hela dagen med mamma. Vi spelade kort, var på ÖoB och sedan på julskyltningen. Tog ett varm och skönt bad hemma hos henne. Saaaknar badkar…sen lånade jag även hennes tvättstuga för att tvätta vårt stora tjocka dubbelduntäcke som inte går in i en vanlig maskin. Vi fick använda mattvätten och den är superjobbig. Man måste stå och vakta detta jäkla tvätteri och fylla och tömma maskinen för hand 6ggr. Usch, vi stod nog därnere i tvättstugan i minst en och en halv timme.
Köpte en hel del grejer på julmarknaden, b la julblommor. Det är så mysigt att promenera runt på julmarknad tycker jag. Träffade på Erika m familj och föräldrar och även en av mina andra farbröder och hans fästmö. På kvällen lagade vi god thai-mat och jag pluggade lite.

Julpynt från ÖoB och julmarknaden
Idag har jag suttit och skrivit på min hemtenta. Fick ihop 2 sid med bra text och innehåll tycker jag. Ska redovisa muntligt imorgon men den skriftliga delen behöver inte vara klar förrän på måndag kl 8:00 så jag har helgen på mig att skriva klart. Är nu klar med syftet och bakgrunden så jag har endast diskussionsdelen kvar. Har valt frågeställningen: Vad främjar en god läs- och skrivförståelse?Det finns hur mkt som helt att skriva om det men jag har fokuserat på vad föräldrarna kan göra och hjälpa till med hemma och hur stor roll det spelar på barnets inlärning om föräldrarna själva är intresserade av böcker osv.
Kom precis in nu från en 70min långpromenad med hunden så nu ska jag börja laga lite mat. Får se vad det blir för gott idag. Sedan blir det massor av kattgos framför tv´n.


Dagens tips: Gojibär som finns att köpa i hälsokostaffärer är fullspäckade med vitaminer. "En handfull bär motsvarar ca 500 kiwi typ" (citat mamma)

Dagens citat: "Det finns ingen så fattig att han inte kan hjälpa och ingen så rik att han inte behöver hjälp" (okänd)

No comments: